Hema
T.a.v. de heer Van Zetten
NDSM-straat 10
1033 SB Amsterdam
1033 SB Amsterdam
Betreft: klacht, ik kan niet meer winkelen in een winkel die de samenleving weerspiegelt.
Geachte heer Van Zetten,
Tot mijn verbazing heb ik vrijdag 10 maart in de NRC Next moeten lezen dat Hema België het uitzendcontract van een medewerkster niet heeft verlengd omdat deze dame een hoofddoek draagt. Het artikel geeft aan dat Hema tot deze actie is overgegaan omdat er klachten waren binnengekomen over deze hoofddoek.
Helaas staat er nauwelijks iets in het artikel over een reactie van de kant van de Hema. Alleen dat de Hema zich wilde aanpassen aan de cultuur en gewoonten van het land en dat het in België klaarblijkelijk niet gebruikelijk is om een hoofddoek te dragen in winkelketens, supermarkten en publieke functies. Toch voel ik mij, ook al ken ik niet de hele achtergrond van het krantenartikel, als burger verplicht hierop te reageren
Want dit moge dan in België gebeurd zijn, als Nederlandse klant van de Hema trek ik mij dit aan. En wel om meerdere redenen:
- België is, net als Nederland, nu eenmaal een land waarin vrouwen met een hoofddoek wonen. Dat kun je niet ontkennen door ‘neutrale’ kleding te eisen van medewerkers. Kleding kan ook neutraal zijn door een kleurkeuze. Een rode, blauwe of witte hoofddoek past dan prima in het neutrale beeld.
- Hema zou een statement kunnen maken. Welke winkelketen legt Arabische chocoladeletters in de schappen met Sinterklaas? Dat is toch geweldig! Als u op deze manier klanten kunt trekken, dan kunt u ze aan de andere kant toch niet afstoten door medewerksters te verbieden tijdens hun werk een hoofddoek te dragen? Juist in de Hema, de winkel van ‘gewone mensen’. Daar hoort iedereen bij, dus ook de vrouw met een hoofddoek.
- Doet de medewerkster met een hoofddoek haar werk slechter dan een medewerkster zonder hoofddoek? Dat maak ik uit het artikel niet op. Dan is er dus sprake van discriminatie en ik kan mij niet voorstellen dat de Hema zich daaraan schuldig wil maken.
- De Hema accepteert wel het geld dat vrouwen met een hoofddoek bij de kassa’s komen afgeven. Dat is nogal tegenstrijdig.
- De Hema luistert blijkbaar wel naar mensen met klachten, maar mensen die zich er niet aan storen, of het juist prettig vinden om geholpen te worden door dames met een hoofddoek, die worden met deze beslissing niet gehoord. Bij deze daarom mijn klacht: ik klaag omdat ik in België niet meer geholpen kan worden door vrouwen met een hoofddoek. Ik wil graag winkelen in een winkel die de multiculturele en multireligieuze samenleving weerspiegelt waarvan die winkel deel uitmaakt.
Juist een winkel als de Hema, met haar prijzen en assortiment bereikbaar voor de hele samenleving, zou haar maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen door haar medewerksters in bescherming te nemen, ook als ze via een uitzendorganisatie bij haar werken. Klagende klanten staan niet altijd in hun recht en het spijt mij dat zij dat in dit geval wel hebben gekregen.
Bij voorbaat bedankt voor uw inhoudelijke reactie en met vriendelijke groet,