Welkom


Heb je het essay gelezen? En ook weer doorgegeven? Dan is de opzet van deze actie nu al een succes! Welkom en deel je mening met de andere lezers van het essay en dit blog.


Waarom dit blog?
Ik ben dit blog begonnen na het lezen van het essay 'De eeuwige terugkeer van het fascisme', van Rob Riemen. Het blog is bedoeld als platform voor betrokken Nederlanders (jij ook?) die zich interesseren in de thematiek waar Riemen over schrijft en over de ontwikkelingen in en buiten Nederland die Riemen hebben aangezet tot het schrijven van het essay.

Volgens mij is de boodschap die hij met het essay wil meegeven dat het fascisme als politieke strategie altijd sluimert in een maatschappij als de onze. Niet Wilders en de PVV zijn het probleem, maar wij allemaal, ons gedrag als 'massamens', onze oppervlakkigheid, het verlies in het geloof in algemeen heersende normen en waarden, de gemakzucht van de media, de teloorgang van de kwaliteit van onze scholing, de kritiekloze houding van de politici. Een 'massamens' is, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, ontevreden en ontevredenheid zoekt een zondebok. In zo'n klimaat kan een charismatische figuur als Geert Wilders makkelijk voeten aan de grond krijgen met fascistische handelswijzen.

Stel dat Riemen gelijk heeft met deze boodschap. Stel dat het fascisme inderdaad in onze samenleving sluimert en wakker wordt als we indutten en ons laten misleiden door gemak en ontevredenheid over onze eigen situatie. Wat kunnen wij dan doen? Ik ben heel benieuwd naar jouw ideeen daarover. Deel ze op dit blog, inspireer de lezers en laat je inspireren door medebloggers!


Ik hoop dat je je hier thuis zult voelen en dat je bezoeken leiden tot een vruchtbare uitwisseling van ideeën.

maandag 23 mei 2011

4 Mei lezing Rob Riemen

Op de website van het Studium Generale, de organisator van de 4 mei herdenkingslezing 2011 die Rob Riemen heeft voorgedragen, is meer te lezen en te beluisteren over deze lezing. Er staat een verslag, geschreven door Rick Berends, een link naar een interview met Riemen op Radio 1 en een radio- en video-verslag van RTV-Utrecht.

Naar aanleiding van deze lezing is Riemen bedreigd, zo melden de Telegraaf en RTV Utrecht. Door wie en waarom wordt niet aangegeven. Het is daarom spijtig dat niet de hele lezing terug te horen of te lezen is. Dan had ik me er een mening over kunnen vormen. Het heeft me nogal geschokt, dat iemand die zo nauwkeurig zijn woorden kiest en niemand schoffeert, dat zo iemand zijn mening blijkbaar niet meer zomaar kan verspreiden.

Maar terug naar de lezing, waar het uiteindelijk om gaat. Die lezing is ongetwijfeld weer inspirerend maar vooral ook confronterend geweest. Dat is immers altijd zijn doel: je confronteren met je eigen gedrag. Je een ongemakkelijk gevoel geven over je eigen prestaties. Je eigen inzet. Je passiviteit. En dat lukt hem uitstekend. Iemand die verzet pleegt is een persoonlijkheid, het vergt moed, doorzettingsvermogen, de durf om buiten de groep te vallen. Om te sterven voor het behoud van je eigen waarheid. Dat is nogal wat.

En wat betekent dat eigenlijk voor de mensen die zover niet kunnen gaan? Wat als je niet wilt sterven voor je idealen? Ben je dan een falend mens? Per definitie iemand die op de massa meedeint? Wat als je wel wilt, maar er de kracht of moed niet voor kunt vinden? Houd je dan niet vast aan je eigen waarheid? Wat als je wel wilt, maar niet weet hoe het aan te pakken?

Natuurlijk stel ik deze vragen aan mezelf en weet ik de antwoorden heel goed. Die moet ik immers voor mezelf beantwoorden, wil ik in mijn eigen waarheid kunnen leven. En mijn waarheid is dat ik inderdaad een falend mens ben als ik niet de kracht en moed (zijn die hetzelfde?) kan vinden om in verzet te komen.

Moed en kennis zijn de ingredienten om in verzet te kunnen komen, zegt Riemen. Die kennis heb ik wel. Tenminste, de kennis waar Riemen naar over spreekt: 'Deze kennis is niet intellectueel, maar intuïtief. Het is kennis van goed en kwaad, kennis van het hart. De manier om haar te ontwikkelen is door middel van Bildung. Dit vergt inspanning. Het kost moeite je te ontplooien, verrijken en eigen waarden te ontdekken' (bron: De geest van het verzet (uitgebreid verslag door Rick Berends).

En de moed? Ja, ook wel, denk ik. Maar dan mis ik een ander ingredient om in verzet te komen: kracht. Riemen noemt dit niet, maar ik denk dat kracht wel degelijk nodig is om actief verzet te plegen. En kracht is mijns inziens niet gelijk aan moed. Moed heb ik wel, kracht niet altijd.

Rob heeft zijn werk in ieder geval goed gedaan: hij heeft mij weer even bij mijn kraag gegrepen en gezegd 'niet inslapen, blijven knokken voor je eigen waarheid!'.

Geen opmerkingen: