Welkom


Heb je het essay gelezen? En ook weer doorgegeven? Dan is de opzet van deze actie nu al een succes! Welkom en deel je mening met de andere lezers van het essay en dit blog.


Waarom dit blog?
Ik ben dit blog begonnen na het lezen van het essay 'De eeuwige terugkeer van het fascisme', van Rob Riemen. Het blog is bedoeld als platform voor betrokken Nederlanders (jij ook?) die zich interesseren in de thematiek waar Riemen over schrijft en over de ontwikkelingen in en buiten Nederland die Riemen hebben aangezet tot het schrijven van het essay.

Volgens mij is de boodschap die hij met het essay wil meegeven dat het fascisme als politieke strategie altijd sluimert in een maatschappij als de onze. Niet Wilders en de PVV zijn het probleem, maar wij allemaal, ons gedrag als 'massamens', onze oppervlakkigheid, het verlies in het geloof in algemeen heersende normen en waarden, de gemakzucht van de media, de teloorgang van de kwaliteit van onze scholing, de kritiekloze houding van de politici. Een 'massamens' is, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, ontevreden en ontevredenheid zoekt een zondebok. In zo'n klimaat kan een charismatische figuur als Geert Wilders makkelijk voeten aan de grond krijgen met fascistische handelswijzen.

Stel dat Riemen gelijk heeft met deze boodschap. Stel dat het fascisme inderdaad in onze samenleving sluimert en wakker wordt als we indutten en ons laten misleiden door gemak en ontevredenheid over onze eigen situatie. Wat kunnen wij dan doen? Ik ben heel benieuwd naar jouw ideeen daarover. Deel ze op dit blog, inspireer de lezers en laat je inspireren door medebloggers!


Ik hoop dat je je hier thuis zult voelen en dat je bezoeken leiden tot een vruchtbare uitwisseling van ideeën.

zondag 23 januari 2011

De praktijk van het gelijkheidsideaal - hoger onderwijs

(zie voor de intro op dit bericht de pagina 'Essay in de praktijk')

De Nederlandse overheid wil zoveel mogelijk mensen de kans geven een HBO of Universitaire opleiding te volgen. En dat vindt niet alleen de overheid, dat vinden ook een heleboel andere mensen. Gelijke rechten op onderwijs is het devies. Gevolg: het niveau van de opleidingen daalt. Want zonder denigrerend te willen worden: een HBO of Universitaire opleiding heeft nu eenmaal een bepaald niveau en niet iedereen kan dat niveau halen. Punt. Geen waarde-oordeel, gewoon punt. Maar dat accepteren we hier niet. Nee, het is niet eerlijk dat Jantje, die op het VWO achten scoort, wel psychologie kan studeren en Pietje, die net aan de zes haalt, niet. En dus moet de opleiding zorgen dat ook Pietje de eindstreep haalt. En dus krijgt Pietje een 5,5 waar het eigenlijk een 5 had moeten zijn. Er zijn opleidingen waarbij het bestuur besloten heeft dat, als een student eenmaal aan de master deelneemt, deze móet slagen. Ja, ook als die student het nu gewoon niet aankan, of er niet genoeg zijn best voor doet. Ook dan moet hij slagen. Waarom? Omdat de opleiding anders geen centen krijgt voor Pietje.

Nee, inderdaad, niet helemaal hoe het zou moeten en ja, zo verprutsen we inderdaad de kwaliteit van de opleidingen. Want Pietje krijgt wel hetzelfde diploma als Jantje terwijl Pietje zeker niet het niveau van Jantje behaalt. O, Jantje heeft hogere cijfers op zijn lijst. Niet relevant, want daar vraagt nooit meer iemand naar. Pietje had het diploma gewoon nooit mogen krijgen. Of we verlagen gewoon de moeilijkheidsgraad van de tentamens zodat ook Pietje die voldoende haalt. Dat de waarde van de hierdoor nog hogere cijfers van Jantje vervolgens wordt uitgehold, tja, who cares. 
En hiermee wil ik dan aanhaken op het gelijkheidsideaal: het begint erop te lijken dat niet alleen iedereen financieel de kans moet krijgen om te gaan studeren, maar dat ook iedereen hetzelfde niveau aan moet kunnen. Zelfs zonder zich hiervoor tot het uiterste in te zetten. Je krijgt je diploma toch wel, ook met een 5,5. Je mag tenslotte eindeloos hertentamens volgen, bezwaar aantekenen tegen een onvoldoende en compenseren tot je een ons weegt.

Wenselijk? Dat laat ik aan jou over. Het is voor mij in ieder geval een voorbeeld van een doorgeschoten gelijkheidsideaal en eentje dat ertoe kan leiden dat mensen ontevreden worden. Dat zie je maar weer aan de protesterende studenten van afgelopen vrijdag: wie langer dan twee jaar (!) vertraging oploopt moet extra gaan betalen (wat is 'extra' als je al zo goedkoop kan studeren in dit land?) en dat pikt een deel van studerend Nederland niet. Ik noem dat verwend gedrag en verlies van moraal, namelijk: tevredenheid over wat je al krijgt als je studeert. Want wat is 1500 euro voor een jaar studeren? En onbeperkt met het OV reizen, weet je wat dat jaarlijks kost als je het zelf moet betalen? Bijna 4100 euro. Reken je voordeel maar uit.

Geen opmerkingen: