Welkom


Heb je het essay gelezen? En ook weer doorgegeven? Dan is de opzet van deze actie nu al een succes! Welkom en deel je mening met de andere lezers van het essay en dit blog.


Waarom dit blog?
Ik ben dit blog begonnen na het lezen van het essay 'De eeuwige terugkeer van het fascisme', van Rob Riemen. Het blog is bedoeld als platform voor betrokken Nederlanders (jij ook?) die zich interesseren in de thematiek waar Riemen over schrijft en over de ontwikkelingen in en buiten Nederland die Riemen hebben aangezet tot het schrijven van het essay.

Volgens mij is de boodschap die hij met het essay wil meegeven dat het fascisme als politieke strategie altijd sluimert in een maatschappij als de onze. Niet Wilders en de PVV zijn het probleem, maar wij allemaal, ons gedrag als 'massamens', onze oppervlakkigheid, het verlies in het geloof in algemeen heersende normen en waarden, de gemakzucht van de media, de teloorgang van de kwaliteit van onze scholing, de kritiekloze houding van de politici. Een 'massamens' is, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, ontevreden en ontevredenheid zoekt een zondebok. In zo'n klimaat kan een charismatische figuur als Geert Wilders makkelijk voeten aan de grond krijgen met fascistische handelswijzen.

Stel dat Riemen gelijk heeft met deze boodschap. Stel dat het fascisme inderdaad in onze samenleving sluimert en wakker wordt als we indutten en ons laten misleiden door gemak en ontevredenheid over onze eigen situatie. Wat kunnen wij dan doen? Ik ben heel benieuwd naar jouw ideeen daarover. Deel ze op dit blog, inspireer de lezers en laat je inspireren door medebloggers!


Ik hoop dat je je hier thuis zult voelen en dat je bezoeken leiden tot een vruchtbare uitwisseling van ideeën.

maandag 14 maart 2011

Hema, ook niet klaar voor klanten met een hoofddoek?

Belgie is er nog niet klaar voor om samen te leven met vrouwen die een hoofddoek dragen. Tenminste, die paar Belgen die bij de Hema hebben geklaagd over een medewerkster die er een droeg. Droeg, want het mag niet meer. Na die klachten heeft Hema-Belgie het haar medewerksters verboden hoofddoeken te dragen. Dat is het recht van een onderneming, vinden sommigen. Het recht om medewerkers een neutrale kledingstijl te laten dragen.

Ik vind het vreemd. En ik vind het steeds vreemder worden. Waarom doen we toch zo moeilijk als mensen met hun kleding hun geloof willen uitdragen? Ok, je wilt de uitstraling van je bedrijf neutraal houden. Nou Hema, dan lever je toch voortaan ook witte, rode of donkerblauwe hoofddoeken bij je Hema-uniforms. 'Uniform', het woord zegt het al, allemaal gelijk. Prima, maar is het echt nodig een hoofddoek verbieden? En is dat reeel? Hema staat toch voor 'Hollandse Eenheids Maatschappij'?  Hollands. Dus met alles wat Hollands is. En daar horen ook vrouwen met een hoofddoek bij.

Waarom kunnen we niet accepteren dat we in landen leven die niet religieus-homogeen zijn? Waarom willen we met die mengelmoes aan religies en culturen niet worden geconfronteerd? Persoonlijk vind ik het prettig om allerlei verschillende mensen en culturen om me heen te zien. Kan iemand, die deze mening niet deelt, mij ook eens zeggen waarom het hem of haar zo stoort? Zodanig stoort dat je daar een ander voor wilt lastigvallen? Wilt laten ontslaan? Want dat is wat er gebeurt. Deze vrouwen zullen de hoofddoek niet afleggen. Nee, ze nemen ontslag of worden ontslagen. Willen we dat? Ik niet. Behandelt de medewerkster met een hoofddoek de klant anders dan een medewerkster zonder hoofddoek? Ik denk het niet. Tenminste, het is mij nog nooit opgevallen. Maar misschien ben ik bevooroordeeld. Wil ik alleen het positieve van een hoofddoek zien.

En hoe zit het met de mensen die niet geklaagd hebben? En met dat deel ervan dat het, net als ik, juist prettig vindt om mensen uit verschillende culturen en religies in de samenleving te zien? Die 'Redelijke Meerderheid', om maar te verwijzen naar een nieuw initiatief (zie ook de link aan de rechtkant van deze pagina). Want die mensen hoor je niet. En toch wordt hen het recht ontnomen om geholpen te worden door een medewerkster met een hoofddoek om. Ik vind dat een prettig recht. Nou ja, recht. Het is gewoon zoals de samenleving is. Daarin leven vrouwen met en zonder hoofddoek. De een heeft niet meer rechten dan de ander. Ik wil niet in een samenleving leven waar de dienstverlenende sector geen afspiegeling is van de mensen die de samenleving vormen.

Daarnaast, dames met een hoofddoek maken een groot deel uit van de klandizie van de Oerhollandse Hema. Die vinden het juist prettig dat er ook medewerksters zijn waarmee ze zich identificeren. Dat is toch net zo belangrijk? En Hema, als je dan geen vrouwen met een hoofddoek achter de kassa wilt, waarom dan wel verdienen aan al die vrouwen met hoofddoek die aan die kassa betalen? Want daar lijk je wel erg klaar voor.

Misschien ga ik maar eens een klacht indienen omdat ik in de Hema niet meer geholpen kan worden door vrouwen met een hoofddoek.

Geen opmerkingen: