Welkom


Heb je het essay gelezen? En ook weer doorgegeven? Dan is de opzet van deze actie nu al een succes! Welkom en deel je mening met de andere lezers van het essay en dit blog.


Waarom dit blog?
Ik ben dit blog begonnen na het lezen van het essay 'De eeuwige terugkeer van het fascisme', van Rob Riemen. Het blog is bedoeld als platform voor betrokken Nederlanders (jij ook?) die zich interesseren in de thematiek waar Riemen over schrijft en over de ontwikkelingen in en buiten Nederland die Riemen hebben aangezet tot het schrijven van het essay.

Volgens mij is de boodschap die hij met het essay wil meegeven dat het fascisme als politieke strategie altijd sluimert in een maatschappij als de onze. Niet Wilders en de PVV zijn het probleem, maar wij allemaal, ons gedrag als 'massamens', onze oppervlakkigheid, het verlies in het geloof in algemeen heersende normen en waarden, de gemakzucht van de media, de teloorgang van de kwaliteit van onze scholing, de kritiekloze houding van de politici. Een 'massamens' is, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, ontevreden en ontevredenheid zoekt een zondebok. In zo'n klimaat kan een charismatische figuur als Geert Wilders makkelijk voeten aan de grond krijgen met fascistische handelswijzen.

Stel dat Riemen gelijk heeft met deze boodschap. Stel dat het fascisme inderdaad in onze samenleving sluimert en wakker wordt als we indutten en ons laten misleiden door gemak en ontevredenheid over onze eigen situatie. Wat kunnen wij dan doen? Ik ben heel benieuwd naar jouw ideeen daarover. Deel ze op dit blog, inspireer de lezers en laat je inspireren door medebloggers!


Ik hoop dat je je hier thuis zult voelen en dat je bezoeken leiden tot een vruchtbare uitwisseling van ideeën.

vrijdag 7 januari 2011

Vreemden buitensluiten. Logisch. Toch?

Ik ben het dus niet eens met Riemen en de filosofen die hij citeert dat de massamens een afwijkende ontwikkeling is (zie mijn bericht van gisteren). Hierop wil ik nog een aantal aanvullingen geven. Vandaag de eerste.

Op p.17 beschimpt hij deze massamens vanwege het feit dat 'wat anders is, wat buiten hem staat, [niet mag] bestaan'. Ongeacht of dat een moreel wenselijke reactie is op 'het vreemde', is het volgens mij wel een hele logische reactie. Afwijkingen bedreigen immers de harmonie en samenhang binnen een groep, de cohesie. Cohesie en harmonie die nodig is om als groep te overleven. Een groep bavianen zal ook niet zomaar een groep oerang oetangs opnemen. Dat zou op zijn minst de voortplanting van de soort ernstig in gevaar brengen. In mijn ogen is het dus een hele natuurlijke reactie om bijvoorbeeld immigranten te wantrouwen.

Nu niet meteen stuiterend snuiven 'wat een racist!', of juist meeknikken en denken 'inderdaad, logisch toch dat ik op Wilders stem'. Wij zijn immers meer dan apen. Het is voor de mens allang niet meer nodig om eenzelfde soort groep te behouden. Wij zijn voor ons overleven niet meer aangewezen op de homogeniteit van de groep. Flexibiliteit, het vermogen tot aanpassing aan onze omgeving en de omstandigheden, biedt ons de mogelijkheid 'vreemden' op te nemen in die groep. Trouwens, zelfs andere diersoorten, zoals wolven, kunnen dat, getuige de verschillende wolfskinderen die zijn gevonden (waarbij dan weer de kanttekening moet worden gemaakt dat de wolven zich voor hun voortplanting niet met deze menselijke soort mengen). Daarnaast zijn mensen en hun verschillende etnische groepen totaal niet te vergelijken met de verschillende rassen onder dieren, bijvoorbeeld onder apen. Ik gebruik dat voorbeeld alleen om aan te geven dat de primaire reactie van de mens op 'vreemden' buiten te willen sluiten, wellicht niet zo vreemd en afwijkend is als Riemen in het essay doet voorkomen.

Waarmee ik niet beweer dat het moreel gezien een logische reactie is. Mensen zijn immers in staat om hun natuurlijke reacties, hun instincten, te beheersen. De massamens zou in mijn ogen best wat meer inspanning mogen leveren om dat voor elkaar te krijgen.

En dat sluit aan op de bewering dat het verfoeilijk is dat het leven voor de massamens altijd gemakkelijk en overvloedig dient te zijn. Tenminste, Riemen laat doorschemeren dat de wijze mannen die hij citeert er zo over dachten. Hier ga ik volgende week verder op in.

Geen opmerkingen: